A-Service |
klantgericht hoogbouwmagazijn

HOE KLANTVRIENDELIJK IS UW (HOOGBOUW)MAGAZIJN?

wat u kunt leren van een pizzeria

Als u dit kennisartikel gelezen heeft weet u wat er nodig is om uw magazijn nog klantvriendelijker te maken.

Stel:
Eén van uw medewerkers gaat naar de pizzeria om de vooraf bestelde overwerk-pizza’s op te halen. Daar aangekomen blijkt de deur op slot en staat er een rij wachtenden op de stoep. Zodra er een klant naar buiten komt, mag er een nieuwe klant naar binnen. Een portier wijst uw medewerker een loket toe. Dat is nog niet vrij, dus uw medewerker moet in de wachtkamer plaatsnemen. Zodra er plek is, mag hij op de stoel voor het loket gaan zitten en dan is het wachten op een medewerkster. Helaas, ze had weinig tijd en ze moet nog met uw bestelling de keuken in. Uw medewerker heeft zelf tassen bij zich en de loketmedewerkster vult die. Salade onderin, blikjes cola bovenop en ook nog ergens een kapotte verpakking saus. Nou, dat is klaar, maar uw medewerker kan nog niet terug naar kantoor. Eerst moet hij nog in de rij voor de kassa.

Naar zo’n pizzeria stuurt u uw medewerker waarschijnlijk nooit weer
Nu gaat de vergelijking tussen een magazijn en een pizzeria niet helemaal op, maar door op die manier naar uw eigen magazijn te kijken, valt wel direct op waar er wat te verbeteren valt.

Hoe is het voor chauffeurs om hun lading bij uw magazijn op te halen?
Ze moeten zich melden bij de slagboom en is er geen ruimte, dan moeten ze wachten tot er opleggers vertrekken. Vervolgens gaat de route meestal langs de chauffeursreceptie. Daar wijzen ze een dock toe, maar vaak staat daar nog een vrachtwagen te wachten. Staat de oplegger eenmaal bij het dock geparkeerd, is het nog de vraag of hij direct geladen kan worden. Staat de lading al klaar? En is er een heftrucker beschikbaar voor het laden?  Vervolgens wordt de oplegger vol gezet. Er kan geen rekening worden gehouden met de ritvolgorde en schade aan de lading is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Die moet dus in het zicht staan van het laadproces. De omstandigheden zijn daar niet prettig, veel drukte, snelle heftrucks met zware lading…

Al met al duurt het gemiddeld 53 minuten* vanaf het moment dat de oplegger aan het dock staat tot het moment dat hij kan wegrijden.

Wat als dat hele proces maar 10 minuten duurt?
Net zo lang als wanneer je normaal gesproken je bestelling bij de pizzeria ophaalt? Automatisering van de outbound kan dat bewerkstelligen:

  1. Reductie van alle wachttijden
    – wachttijd naar het dock is korter
    – wachttijd aan het dock zelf is korter door geautomatiseerde just-in-time-palletpicking
  2. Lading wordt op ritvolgorde in de oplegger klaargezet.
  3. Geen schade aan oplegger en producten
  4. Vast ingerichte situatie voor de chauffeur om toezicht te houden. Veilig en rustig
  5. Papierafhandeling ter plekke: geautomatiseerd.

Extra kostenvoordelen
Als de doorlooptijd van de oplegger op het terrein wordt verkort,  heb je minder oppervlakte buiten nodig en ook minder docks.

We horen graag over uw ervaringen. Bel of mail ons om te sparren of opmerkingen te geven.
e-mail: maas@a-service.nl
telefoon: 0541-521206.

* bron: Caroz 2014, blz 14 Data- en procesanalyse van goederenontvangst bij 13 retail distributiecentra.

 

Meld u aan voor onze mailinglist

Elke update direct in uw mailbox?

Taal

EN|
Ga naar de website