A-Service |
modulair pallettransport

MODULAIR PALLETTRANSPORT | Wij kiezen voor decentrale besturing

Heeft u dit artikel gelezen, dan weet u wat de voor- en nadelen zijn van centrale en decentrale besturing bij modulair pallettransport en waar een goed systeem aan moet voldoen.  

Als leverancier van compleet automatische laad- en lossystemen voor vrachtauto’s, leveren we bij voorkeur niet alleen de mobiele laad- en lossystemen, maar ook de oplegger en de intralogistieke aansluiting. Over dat laatste gaat dit kennisdoc.

Met intralogistieke aansluiting bedoelen we de connectie tussen het einde van de productielijn en het automatische laadsysteem aan de ene kant en de connectie tussen het automatische lossysteem en het automatische hoogbouwmagazijn aan de andere kant. Turn key systemen dus, die de pallets van het einde van de productielijn automatisch naar het hoogbouwmagazijn pendelen.

Onder intralogistiek verstaan we rollenbanen, kettingbanen haakse overzetters, draaistations, shuttles en liften. Traditioneel worden die systemen centraal aangestuurd. De besturing is geïnstalleerd in een kast in een aparte technische ruimte. Een acceptabele oplossing als men zeker weet dat er in de toekomst nog maar weinig zal veranderen.

De markt vraagt echter steeds vaker om flexibiliteit. Producten hebben een steeds kortere levenscyclus. Contracten tussen producenten en logistieke dienstverleners worden ook korter. Het is belangrijk daarop te kunnen inspelen. Het grote nadeel van een centraal gestuurd systeem is dat eventuele uitbreidingen behoorlijke consequenties hebben. De kosten daarvan zijn hoog. Niet alleen de software moet worden aangepast, ook bekabeling moet worden veranderd, bijgelegd en uitgebreid. Daarnaast is zo’n systeem is echt locatiespecifiek, met als gevolg dat de restwaarde nihil is als contracten eindigen.

Voordelen decentrale aanpak
Dat is waarom wij pleiten voor een decentrale aanpak. Elke module krijgt zijn eigen lokale besturing op de machine zelf. De modules staan via connectoren met elkaar in verbinding. Die connectoren verbinden niet alleen de besturingssignalen maar ook noodzakelijke voedingen en veiligheidssignalen. Ze creëren bovendien de connectie met het bovenliggende besturingssysteem. Versimpeld gezegd zijn de modules legoblokjes die plug and play aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Het bovenliggende besturingssysteem is niet meer dan een klein systeem dat de routing van de pallets verzorgd en dat desgewenst visueel aan de operators presenteert. Dat laatste is voornamelijk gewenst om bij een groot systeem snel overzicht te krijgen.

Het grootste voordeel van decentrale besturing is flexibiliteit. Een eventuele aanpassing van de lijn is gemakkelijk door te voeren. Net zoals met legoblokjes  demonteer je ze, legt ze anders neer en je hebt een nieuwe situatie. De modules hebben door hun flexibiliteit een veel hogere restwaarde. Ze zijn gemakkelijker te gebruiken in andere projecten.

Daarnaast is decentrale besturing goedkoper. Ten opzicht van een centrale besturing heb je wat meer besturingscomponenten nodig, maar er is aanzienlijk minder bekabeling, de installatiekosten zijn vele malen lager en aangezien het standaard modules zijn, zijn de productiekosten lager. Dat maakt geautomatiseerde pallettransport zelfs interessant bij korte contractperiodes. Door de modulaire toepasbaarheid en de standaardisatie zijn bovendien alternatieve businessmodellen als verhuur en pay per pallet (link) goed mogelijk.

Voorwaarden voor een goed decentraal besturingssysteem
Belangrijk is dat een decentrale besturing onder alle omstandigheden goed werkt. Of dat nou continue vrieskou is of extreme hitte. De selectiecriteria van de te gebruiken componenten zijn dus belangrijk.

Zekerheid is ook een belangrijk issue. Bij een storing moet het mogelijk zijn om complete modules uit te wisselen en dat moet net zo gemakkelijk zijn als het vervangen van een lamp. Stilstand door machinestoring kan zo tot bijna 0 gereduceerd worden.

Plug & play en flexibiliteit is de standaard. Een systeem moet gemakkelijk om te zetten zijn naar een andere routing. Wij plaatsen daarom niet alleen de motion control (de spieren) decentraal, maar ook de besturing van de machines (de hersens). Dat maakt een bovenliggend routingsysteem overbodig in situaties waar geen keuzes gemaakt hoeven te worden in de routing. Is zo’n systeem wel nodig, dan is het aanmerkelijk kleiner dan bij een decentraal systeem.

Heeft u vragen, opmerkingen of bent u nieuwsgierig naar onze systemen? Neem vooral contact met ons op. We praten er met alle plezier met u over verder.

e-mail: maas@a-service.nl
telefoon: 0541-521206.

Meld u aan voor onze mailinglist

Elke update direct in uw mailbox?

Taal

EN|
Ga naar de website